Veilig vliegen na Coronatijd

De een gaat op vakantie en de ander wil graag naar Spanje om een toekomstige eigen woning te bezichtigen. Hoe kunt je dan toch veilig vliegen na Coronatijd?

Belgen en Nederlanders mogen inmiddels vliegen binnen Europa, als dit noodzakelijk is. Vindt u bezichtiging en aankoop van uw Spaanse eigendom noodzakelijk? Daarom is het verstandig om dit zelf eerst te overleggen met uw reisorganisatie.

Wat is jullie doel om eindelijk weer te gaan vliegen?

Wilt u op reis en Spanje bezoeken voor het huren van een vakantie woning of het kopen van een woning aan een van de Costa’s dan heeft u een “Non-covid verklaring” nodig voor uw vliegreis via een PCR test. Het is heel goed mogelijk naar Spanje te reizen met het vliegtuig maar wat veel mensen tegenhoud zijn de testen die verplicht zijn gesteld en zeker de test weer terug naar eigen land. Daarbij weten ze eigenlijk niet waar ze deze moeten aanvragen en dan heeft u ook nog de taalbarrière.

Wij willen u daar graag mee van dienst zijn zodat u volledig ontzorgt wordt.

Door onze goede samenwerking met de gezondheidscentra van Quiron in Spanje hebben wij een directe lijn. Hierdoor kan er een afspraak gemaakt worden met u om de PCR test te komen doen en de reiscertificatie die nodig is om de terug reis in orde te maken.

Maar hoe groot is het risico van besmetting? En hoe is de voorziening van zuurstof aan boord van een vliegtuig geregeld?

Zeker is dat de kwaliteit van de lucht in een vliegtuig veel beter is dan bijvoorbeeld in een trein of een bus. Dit is te danken aan een zeer geavanceerd ventilatiesysteem.

Maar, welke lucht ademt u in. Hoe komt die lucht naar u toe en in welke conditie. Hoe wordt de uitgeademde lucht afgevoerd, en hoe besmettelijk is dat dan nog?

Wat voor lucht ademt u in tijdens vliegen?

De zuurstof komt in principe van de koude buitenlucht. Deze wordt in de meeste vliegtuigen verwarmt via de motoren. Dit wordt net voor het verbrandingsproces weggeleid via een leiding. En vervolgens gebruikt voor andere doeleinden, waaronder: de drukcabine vullen met frisse lucht voor de passagiers en bemanning. Deze ruimte wordt daardoor 20 – 30 keer per uur voorzien van schone frisse lucht (dat is veel vaker dan bij bussen en touringcars).

De ene helft van deze zuurstof wordt per ventilatiecyclus via een gat aan de achterkant van de cabine geloosd. Maar de andere helft gaat onder meer door een speciaal “hepafilter” (high-efficiency particulate air) en wordt opnieuw de cabine in geblazen. Dit hepafilter haalt 99,00 procent van de deeltjes en organische stoffen, inclusief microben, uit de lucht die wordt gerecirculeerd.

Hoe komt die lucht in de cabine?

In de veel vliegtuigen zit bovenin de cabine, dus boven de bagagevakken over de hele lengte een rij roosters. Daardoor stroomt de lucht naar binnen. Onderin, doorgaans op voethoogte, zitten weer roosters waardoor de lucht de cabine de ruimte weer verlaat. Daarnaast hebben de meeste vliegtuigen ook ventilatieopeningen boven de hoofden van de passagiers. U weet wel, die u zelf open en dicht kunt draaien.

De filtering van de lucht gaat meestal per zone van een aantal rijen in het vliegtuig. Daarin wordt deze lucht vijftien tot dertig keer per uur volledig door het filterproces, met 50 procent lucht van buiten en 50 procent gerecyclede en gefilterde lucht. In de meeste vliegtuigen is bovendien sprake van zeker twee losse systemen, met meerdere terugvalopties.

Hoe groot is de kans op besmetting?

Zoiets uiteraard afhankelijk is van veel factoren, zoals de hoeveelheid besmette personen in een vliegtuig en vooral hoe ver je daar vandaan zit.

Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing benadrukten eerder al dat het coronavirus zeer weinig kans heeft in hun vliegtuigen. Dit komt door het sterke hepafilter en continue verversing van droge lucht. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de persoonlijke ventilatie, dus boven het hoofd, effectief kan zijn als ‘cocon’. Waarom? Omdat het de lucht dan zo snel mogelijk naar beneden blaast richting de uitgang van het ventilatiesysteem.

Ventileren is in ieder geval een goed middel om uitgehoeste of uitgenieste druppeltjes vocht zo snel mogelijk uit een ruimte te krijgen. Zoals u inmiddels weet verspreid het coronavirus zich zeker via dit soort grotere druppeltjes.

Hele kleine druppels (zogenoemde aerosolen) die bij hoesten of spreken vrijkomen, kunnen wel tien minuten in de lucht van een slecht geventileerde ruimte kunnen blijven hangen. Van deze druppels staat echter niet vast dat ze een betekenisvolle rol spelen bij de verspreiding van het coronavirus. En vliegtuigen zijn, mits het ventilatiesysteem actief is, dus wel (zeer) goed geventileerd. Dus, het verder openzetten van de ventilatieroosters boven uw hoofd biedt extra bescherming. 

Komt u direct naast iemand te zitten?

KLM mikt op maximale afstand” tussen passagiers. Het dragen van een mondkapje aan boord is bij die maatschappij verplicht en vooraf kan er bij passagiers bijvoorbeeld een temperatuurcontrole worden gedaan. Ook bij Transavia en veel andere maatschappijen is een (niet-medisch) mondkapje verplicht.

Desondanks bestaat er dus nog wel de kans dat je op een drukke vlucht direct naast een ander persoon komt te zitten. Dan is er wel sprake van een mondkapje en vooral een geavanceerd ventilatiesysteem om de kans op besmetting (sterk) te verlagen.

Om dat te voorkomen worden groepjes van mensen begeleidt om in of uit het vliegtuig te gaan. Massaal gaan staan bij stilstand van het vliegtuig na de landing is dus ten strengste verboden!

Kan ik alles aanraken in het vliegtuig?

Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) stelt dat de kans klein is dat je ziek wordt door het aanraken of vastpakken van oppervlakten. Maar voegt toe dat het toch belangrijk is om niet te veel met je handen aan je gezicht te zitten en regelmatig je handen te wassen.

Ook zeggen de heren van Dissel en Wallinga, experts van het RIVM, dat een heel vliegtuig besmetten “zich nog nooit heeft voorgedaan en de kans op besmetting buitengewoon klein is”.

Maar handen goed wassen is altijd het beste, maar voor in het vliegtuig kan ue eigen desinfecterende handgel een redelijk alternatief zijn. Maatschappijen vragen passagiers namelijk om zo veel mogelijk op hun plaats te blijven zitten. De toestellen worden tijdens het schoonmaken volledig gedesinfecteerd.

Uw veilige bezichtiging

Uiteraard houden wij tijdens jullie bezichtig(en) rekening met uw en onze veiligheid. Daarom treffen we alle noodzakelijke voorzieningen om verdere besmettingen van het Coronavirus te voorkomen. Daardoor bent u in staat om een perfecte keuze te maken van uw eigen vakantiehuis in Spanje.

Reisadvies Spanje

De besmettingsgraad van het coronavirus in Spanje is verschillend per provincie en locatie. De exacte informatie kunt u zelf per dag beoordelen via deze link: Uw reisadvies voor Spanje.

En, via deze link kunt u de dagelijkse status volgen: 

De kleurcodes van Corona per Spaanse regio.

Veilig vliegen in Coronatijd

(dit is een voorbeeldfoto van een willekeurige dag)

P.s. En wanneer je een probleem hebt met je vlucht, kun je met “Vlucht Claim Service” gratis je vlucht laten controleren. Hiervoor heb je natuurlijk wel je je vluchtnummer en reisdocumenten nodig. Vlucht Claim Service controleert dus of je recht hebt op compensatie.

Uw samenvatting

Ook deze aandachtspunten herkent u nu al de voordelen van een ervaren en betrouwbare makelaar, toch?

Nog veel meer tips kunt u lezen via onze Informatie artikelen.

Uw meest passende aanbod

Via onze Site onze site vindt u duizenden nieuwe en bestaande woningen aan en rond de mooiste kusten van Spanje in meer dan 80 locaties. Uw droomhuis staat daar vast al wel bij, toch?

Extra informatie

Ook vindt u veel extra informatie via het Spaanse verkeersbureau

Wat zijn de belangrijkste 50 Spaanse woorden?

En dagelijks leest u in het Nederlands, het Spaanse nieuws.

Goede, betrouwbare gratis informatie om te reizen in Spanje vindt je via reisgidsen in Spanje.